Copy &
Webbcopy

Här kan du lära dig mer om hur du skriver texter för webben som gör att din hemsida syns på Google.

Webbcopy innehåller många delar

När du skriver copy för webben finns det många saker du behöver ha koll på för att Google ska visa upp din hemsida.

k

Sidans titel

Det är viktigt att ha med sökordet i sidans titel för att Google ska förstå innehållet.

h

Huvudrubriken

Huvudrubriken förklarar för både Google och dina besökare vad din sida handlar om.

Rätt mängd text

Du vill inte vara sämre än dina konkurrenter. Hur mycket text din sida ska ha är en viktig sak att tänka på när du skriver webbcopy.

Fokusera

Varje sida på din hemsida ska handla om en sak eller ett ämne, inte flera saker eller ämnen.

Search intent

Din text måste matcha sökintentionen hos dina kunder om du vill att Google ska visa upp din sida när de söker online.

Varför det är viktigt att arbeta med webbcopy på din hemsida

Webbcopy

Vill du få din hemsida att synas bra på Google så att kunder som letar efter det du erbjuder hittar till din hemsida?

Då måste du arbeta med copywriting och se till att dina texter håller måttet.

Google använder sig av hundratals olika rankingfaktorer när de bedömer vilka hemsidor de ska visa upp i sökresultatet. Dessa rankingfaktorer är en del av Googles algoritmer och du har kanske vid något tillfälle hört någon som arbetar med SEO säga något i stil med att ”Google har uppdaterat sina algoritmer” eller liknande? Det de pratar om då är att Google har ändrat på något gällande hur de arbetar med sina rankingfaktorer.

Om du vill veta mer om Googles algoritmer och hur Google arbetar med att bedöma hemsidor kan du läsa deras Webmaster Guidlines som i detalj går igenom vad du ska tänka på när du vill få din hemsida att synas online.

Google arbetar ständigt med att uppdatera sina algoritmer för att bättre kunna visa upp rätt hemsidor för de som använder deras sökmotor.

Alla rankingfaktorer som Google använder sig av har inte samma tyngd, vissa mätvärden är viktigare än andra, det är därför viktigt att du fokuserar på de viktigaste rankingfaktorerna först.

Innehållet på din hemsida är en av de viktigaste sakerna som Google tittar på.

Har du lite innehåll på din hemsida får du svårt att synas i sökresultatet.

Om din hemsida innehåller text som inte håller speciellt hög kvalité eller inte förklarar saker på ett enkelt och tydligt sätt får du svårt att synas i sökresultatet.

Copy, webbcopy, content och innehåll

Det finns många begrepp gällande content och copy och det kan ibland vara svårt att förstå hur de hänger ihop. Därför ska vi lite kort gå igenom de olika begreppen så du har koll på vad som är vad.

 

Är copy och webbcopy samma sak?

Copy och webbcopy är enligt vissa samma sak, man skriver copy oavsett om det är texter för webben eller texter som ska användas offline.
Det synsättet är rätt på så sätt att båda handlar om att skriva texter men det är en stor skillnad på att skriva klassisk copy och webbcopy.

När du skriver klassisk copy kan du helt och fullt fokusera på att skriva en text som får din tilltänkta målgrupp att bli intresserade av ditt erbjudande.

När du skriver webbcopy måste du göra det som står ovan samtidigt som du måste skriva texten så att Google förstår den och tycker att den är värd att visa upp i sökresultatet.

På det viset är webbcopy svårare att skriva än klassisk copy då du måste ha koll på vilkens slags information dina kunder vill ha samtidigt som du måste ha koll på vad Google vill att texten innehåller.

Om Google gör bedömningen att din text inte är relevant för ett visst sökord eller begrepp kommer de inte att visa upp din sida när någon söker på det sökordet.

Webbcopy förklarar för sökmotorn och besökaren vad sidan handlar om

Content och innehåll

Vad är då content och innehåll? Är det olika saker eller två begrepp som beskriver samma sak?

Content och innehåll är samma sak, content är helt enkelt det engelska ordet för innehåll.

Vad räknas då som content/innehåll?

Det finns fyra primära typer av innehåll på webben:

  • Text
  • Bild
  • Video
  • Ljud

Den vanligaste typen av innehåll är text och är även det som Google har lättast att förstå.

Google ser exempelvis inte bilder. Det är inte personal på Google som besöker din hemsida utan program som läser koden som finns på din webbplats.

Det innebär att bland annat att bildfilernas information måste vara rätt då kod är det enda som Google ”ser” när de besöker din hemsida.

De ser inte heller video eller hör ljud utan informationen som beskriver videofilen eller ljudfilen måste vara rätt för att Google ska förstå innehållet.

Hur du skriver texter som gör att din hemsida syns online

Texterna på din hemsida är (som vi tidigare nämnt) en av de viktigaste rankingfaktorerna som Google tittar på.

En sida som innehåller lite text, som inte förklarar ämnet eller hjälper läsaren förstå innehållet har väldigt svårt att synas bra.

Google förmåga att tjäna pengar är direkt kopplat till att så många människor som möjligt använder deras sökmotor.

Det är därför väldigt viktigt för Google att visa upp hemsidor med relevant information när någon söker på ett visst ord eller begrepp. En väldigt viktig del i att få Google att uppfatta din hemsida som relevant är att fokusera på att skriva rätt typ av text.

Om din sida har en dålig text, som kanske dessutom är en kopia av en text som finns på en annan hemsida, kommer det blir svårt för din hemsida att övertyga Google om att den är relevant att visa upp i sökresultatet.

För att du lättare ska kunna skriva texter som både Google och besökaren uppskattar har du nedan en lista på saker du ska tänka på:

  • Varje undersida på din hemsida ska handla om en sak eller ett ämne
  • Ha med sökordet i sidans titel
  • Ha med sökordet i huvudrubriken
  • Kontrollera search intent så att din text matchar det Google förväntar sig att den ska innehålla
  • Skriv rätt mängd text

Let’s talk copy!

8 + 15 =

Varje undersida på din hemsida ska handla om en sak eller ett ämne

När du skapar undersidor är det viktigt att de fokuserar på ett specifikt ämne. Det är inte ovanligt att se hemsidor där en undersida heter ”våra tjänster” och innehållet på den sidan handlar om många olika saker/tjänster.

Detta sätt att bygga en undersida på är inte optimalt då innehållet på sidan handlar om många olika saker och blir därmed inte speciellt relevant för något av det som nämns på sidan.

Låt ta ett exempel.
Säg att du har en städfirma och du har en undersida som handlar om de tjänster du erbjuder.
Om sidan då innehåller ett par meningar var om ”företagsstäd”, ”privatstäd”, ”fönsterputsning”, ”flyttstädning”, ”tvätt”, ”gräsklippning” så är sidan inte speciellt relevant för Google att visa upp på någon av dessa sökbegreppen.

Speciellt inte om en konkurrerande hemsida har en undersida för varje område som ingående beskriver varje område.

Det är med andra ord viktigt att varje undersida på din hemsida fokuserar på en sak eller ett ämne.

 

 

Ha med sökordet i sidans titel

Sidans titel är en av de viktigaste signalerna till Google. Det är med andra ord väldigt viktigt att det sökord du vill att just den sidan ska synas på har med sökordet i sidans titel.

Eftersom sidans titel är det som Google visar upp i sökresultatet är det även viktigt för dina kunder att sökordet står med så att de förstår att din hemsida är värd att besöka. Låt oss fortsätta med vårt tidigare exempel och låtsas att du driver en städfirma. Om du då har en undersida som specifikt handlar om ”flyttstädning” så ska ordet flyttstädning stå med i sidans titel.

Nedan ser du ett exempel på hur Google skulle kunna visa upp din undersida för flyttstädning:

Sidans titel


Ha med sökordet i huvudrubriken

En annan viktigt signal till Google om vad sidan handlar om är huvudrubiken. På samma sätt som huvudrubriken i en tidningsartikel ska förklara vad artikeln handlar om behöver huvudrubriken förklara sidans innehåll. Detta är viktig information både för Google och för dina besökare.

 

 

Kontrollera search intent så att din text matchar det Google förväntar sig att den ska innehålla

Vad är ”search intent”? Det är den informationen Google anser att en användare är ute efter när de söker på ett specifikt sökord.

Det är väldigt viktigt att du har koll på vad Google bedömer att ”search intent” är när du skriver en text för ett visst sökord. Missar du detta så är texten inte relevant för Google att visa upp för sökordet i fråga.

Låt oss säga att du säljer bestick, tallrikar och andra produkter för bordsdukning.
Du vet att till nyår så är det många som är intresserade av att lägga en hel del pengar på mat och dukning då det är en viktig högtid.

Du kanske tänker att du skulle vilja synas när någon söker på ”nyårsmat” då detta sökord har många sökningar under perioden.

Du skriver då en text som handlar om hur man dukar för nyårsmiddagen, det är en lång text med mycket matnyttig information om hur man bäst dukar ett bord inför nyår. Texten är bra skriven, har bilder som förklarar hur man gör och innehållet håller överlag hög kvalitet. Kommer då Google att visa upp din sida när någon söker på ”nyårsmat”?

Svaret är: antagligen inte

Även fast texten är bra skriven så matchar den inte ”search intent” och är enligt Google inte värd visa upp för just det sökordet.

Hur vet man då vad ”search intent” är för ett visst sökord?

Det enklaste sättet är att googla och se vilka sidor Google visar upp och vad de sidorna innehåller för slags information.

På sökordet ”nyårsmat” visar Google upp detta sökresultat:

 

Search intent

 

Som du ser är ”search intent” för detta sökord recept. De som söker på ”nyårsmat” vill ha information om recept och inte information om hur man skapar den perfekta dukningen till nyår.

Att du har koll på ”search intent” är med andra ord viktigt så du inte skriver en text som håller hög kvalité men som har fel innehåll.

 

 

Skriv rätt mängd text

Du vill inte vara sämre än de andra hemsidorna som Google visar upp på ett visst sökord. Därför är det viktigt att du har koll på hur mycket text (samt bilder/videor) de konkurrerande sidorna har.

För att du ska ha koll på hur mycket text du behöver skriva för ett visst sökord kan du besöka de 5-10 översta hemsidorna som Google visar upp och se hur många ord de har skrivit. När du ändå är där kan du även kontrollera hur många bilder de har och vad de skriver om. När du gjort detta har du koll på hur mycket text du behöver skriva, hur många bilder du bör ha med samt vad de andra skriver om som syns bra på sökordet.

 

 

Slutsats

När du ska skriva webbcopy är det många delar du måste ha koll på för att öka chansen att Google visar upp just din sida. Copywriting är många gånger en komplicerad process och när du ska skriva copy för din webbplats måste du ha koll på ditt budskap, sidans rubriker, innehållet och mycket mer för att både Google och din besökare ska uppskatta dina texter.

Vill du ha hjälp med att skriva texter som rankar eller har frågor om webbcopy är du alltid välkommen att kontakta oss på Distance.