Helsingborg – sökmotoroptimering

Seo Helsingborg

Behöver du hjälp med SEO i Helsingborg? SEO kan vara krångligt, kontakta därför oss på Distance! På samma sätt som du lyckades hitta vår hemsida när du sökte efter SEO Helsingborg kan vi hjälpa dig och din verksamhet synas när dina potentiella kunder söker efter produkter eller tjänster som du erbjuder. Vi har lång erfarenhet och bred kunskap inom sökmotoroptimering/SEO och vi är det givna valet för dig som söker efter en byrå som kan hjälpa dig med optimering av din hemsida så att den syns bättre på de olika sökmotorerna.

Seo i Helsingborg

Det är ingen nyhet att synlighet skapar möjligheter för företag – både genom traditionell marknadsföring och digital marknadsföring. Att öka din digitala synlighet ökar också dina chanser att få fler besökare till din hemsida, och därmed fler kunder som sedan genererar större försäljning. Det finns många sätt att arbeta med digital marknadsföring på, och Distance är inte enbart en SEO-byrå, vi är en byrå som arbetar med allt inom digital marknadsföring, både i Helsingborg och resterande Sverige.

Hur fungerar SEO i Helsingborg?

 

SEO står för det engelska uttrycket Search Engine Optimization, vilket översatt till svenska är sökmotoroptimering. SEO/sökmotoroptimering består av många olika delar och är en viktig faktor för dig som vill att dina potentiella kunder ska hitta din webbplats när de gör sökningar på tjänster eller produkter som du erbjuder. Enkelt förklarat innebär SEO att optimera din webbplats så att den syns på de olika sökmotorerna. Syftet med SEO är att synas så högt upp på Google (och andra sökmotorer) som möjligt på sökord som är relevanta för dig och ditt företag. Google analyserar faktorer så som huruvida din webbplats är relevant och hur den är uppbyggd, hur många, samt vilka som länkar till din webbplats och det innehåll du har på din webbplats för att sedan avgöra vilken placering du hamnar på.

Lokal sökmotoroptimering Helsingborg
Ta dig till toppen på Google med lokal SEO.

Sökmotoroptimering

Syftet med SEO är att synas så högt upp på Google (och andra sökmotorer) som möjligt på sökord som är relevanta för dig och ditt företag.

Google analyserar faktorer så som huruvida din webbplats är relevant och hur den är uppbyggd, hur många, samt vilka som länkar till din webbplats och det innehåll du har på din webbplats för att sedan avgöra vilken placering du hamnar på.

SEO består huvudsakligen av tre delar, analys av sökord, on-page och off-page. En analys av sökord är viktigt för att kunna finna de specifika sökfraser som är relevanta för dig och som gynnar dig och din verksamhet. Vid denna typ av analys kollar man på konkurrenter, antal sökningar på sökordet i fråga, huruvida sökintentionen är rätt m.m. Det är viktigt att konkurrensen inte är för hög men att det fortfarande är många sökningar på sökfrasen för att det ska vara gynnsamt att fokusera på sökordet i fråga. On-page-optimering är också en viktig del av sökmotoroptimering, det är det arbete som utförs på din hemsida. On-page innebär optimering av hemsidans innehåll, bland annat texter, rubriker, meta-titlar och meta-beskrivningar på hemsidan. Tanken är att optimera detta innehåll utifrån de utvalda sökorden. Off-page är det arbete inom sökmotoroptimering som görs utanför hemsidan, så som att skicka rätt och relevanta länkar till din hemsida. Dessa tre delar utgör en framgångsrik SEO-strategi.

Google utvecklas ständigt – därför måste också SEO göra det

 

Det är ett faktum att företag som satsar på sökmotoroptimering ser en positiv skillnad på resultaten efter att denna strategi har implementerats och efter att man börjat optimera hemsidan i fråga. Arbetet med sökmotoroptimering utvecklas och ändras ständigt eftersom Google gör det, sökmotorn uppdateras ofta och därför är det av stor vikt att hänga med.

Detta innebär att även företag som arbetar med sökmotoroptimering bör se över sin strategi regelbundet för att fortsätta vara aktuella.

Distance anser det vara av stor betydelse att hålla oss uppdaterade och att ständigt utvecklas inom sökmotoroptimering för att kunna utföra vårt arbete på bästa sätt och erbjuda våra kunder bästa möjliga service.

 

Lokal SEO – Helsingborg

 

Lokal SEO, eller lokal sökmotoroptimering som det också kallas, skiljer sig något från SEO på nationell nivå. Den största skillnaden är konkurrensen, den är betydligt större på nationell nivå. För många branscher är det relevant att enbart synas lokalt online då deras tjänster eller produkter är avsedda att säljas lokalt. Om du exempelvis behöver hjälp av en rörmokare så kommer du troligtvis söka på ”rörmokare” plus din stad eftersom det är vad som är relevant för dig.

En viktig del av lokal SEO är att tydliggöra var du befinner dig och i vilka orter du verkar på din hemsida, både för dina kunders skull, men också för Google så att sökmotorn anser din hemsida vara relevant när den gör en analys av den. För att lyckas med lokal SEO i Helsingborg behövs det även tas hänsyn till vissa tekniska åtgärder bakom hemsidan. Detta gör det lättare för Google att begripa vilka geografiska områden sökmotorn ska förknippa dig och ditt företag med.

Ranka högre med rätt innehåll

 

Innehållet på din hemsida är en viktig del av SEO då det ska vara relevant för att driva digital trafik till din hemsida, men samtidigt måste man också arbeta med att implementera relevanta sökord i texten för att få hemsidan att ranka högre. Det är mycket att tänka på, därför hjälper vi dig gärna med detta och alla andra delar av sökmotoroptimering i Helsingborg.

 

Let’s talk local SEO!

12 + 13 =

Google My Business (GMB)

 

 

Om du driver ett lokalt företag som verkar inom ett avgränsat geografiskt område är det av stor vikt för dig att finnas på Google My Business. Det är viktigt då Google My Business är det sökresultatet som Google visar om du söker efter lokala företag. Google visar resultatet som en lista av de olika aktuella lokala företagen ovanför de organiska sökresultaten.

Denna tjänst är kostnadsfri, och en ytterligare fördel förutom att synas på Googles sökresultat, är att du även kan synas i Google Maps om ditt företag är registrerat på Google My Business. Om någon gör en sökning på exempelvis ”frisör” + en plats så visas företag som är registrerade på GMB upp på kartan. Detta skapar mer trafik till din hemsida, vilket i sin tur bidrar till mer försäljning.

Om Helsingborg

 

Helsingborg är en stad som ligger i nordvästra Skåne och ligger vid Öresunds smalaste del där endast 3750 meter skiljer Helsingborg från Danmark. I slutet av år 2020 beräknades invånarna i Helsingborg uppgå till 149 280 vilket gör Helsingborg till Sveriges 8:e största kommun räknat efter antalet invånare.

Faktumet att Helsingborg är beläget där det är, det vill säga där Öresund är som smalast, har gett staden en strategisk position under lång tid. Under flera århundraden har Helsingborg varit centralt för flera politiska konflikter. Sveriges och Danmarks många krig tog hårt på Helsingborg och dess bebyggelse, men staden har sedan 1700-talet levt i frid. Redan på 1800-talet återhämtade sig Helsingborg ordentligt och blev en av Sveriges fortast växande städer, och en viktig hamn- och industristad.

Har du ett företag i Helsingborg och vill att nya kunder ska hitta din hemsida? Vi på Effektify hjälper dig gärna med sökmotoroptimering i Helsingborg! Vi hjälper företag i hela Sverige att förbättra sina resultat och uppnå sina mål genom digital marknadsföring, våra tjänster inkluderar allt från SEO och Google Ads till att bygga hemsidor. Kontakta oss för hjälp med digitala lösningar till ditt företag i Helsingborg. Sökmotoroptimering/SEO kan vara krångligt, låt därför oss utföra det arbetet åt dig!